Av Jan-Åke Carlsson - 6 september 2012 22:22

Hej vänner!
Kroppen var lite tröttare idag, trots det härliga morgonljust på "Örnarnas strand" (bild 1). Men jag har fått glädje i möten med nya människor.
Juan cyklade upp vid min sida i staden Aviles och erbjöd sig att cykla före och ta vinden. Efter ett tag ville jag dricka kaffe med honom och undrade om han hade tid med en kopp. Det hade han och vi pratade om mycket. Juan och hans cykel finns på mellanbilden.
Ikväll är jag verkligen te på vischan och delar hus med två damer från Nederländerna som vandrar en del av "Camino norte" under en vecka. Härligt samtal vid middagsbordet!
Så passerade jag byn Sankta Eulalia och kom att tänka på Broder Anders elbil som jag kallade "Elualia"
17 mil kvar till Santander. På tre dagar ska det gå bra.

Av Jan-Åke Carlsson - 5 september 2012 21:52

Hej vänner!
Hit vore fint att återvända med motorcykel. Vilka fantastiska vägar jag har farit på idag! Svindlande höga berg på sydsidan och Atlanten i form av Biscayabukten på nordsidan. Så har vägen slingrat sig upp och ner. Mötte två skottar på hotellet igår som skulle hem på sina MC. (En BMW och en Triumph). De hhade säkert trevligt på vägarna de med. För att undvika för stora vägar lät jag GPS:en bestämma. Den förde mig ner till stranden "Playa del Aguilar" och här är jag nu 100 m. från Atlantens vågor. Imorgon följer jag samma rutt på väg österut och kommer att passera Gijón på min väg till Santander.

Av Jan-Åke Carlsson - 4 september 2012 21:56

Hej vänner!
Tänk att den nordostliga, ganska starka vinden hänger kvar dag efter dag. Var var den i Frankrike? Som bortblåst! Jag skall också erkänna att jag hade en mils nerförsbacke från 600 m höjd till 50 m höjd. Härligt! Nu kan jag inte cykla norrut längre, då cyklar jag ut i Atlanten/Biscayabukten. Ribadeo var en stad med härliga vyer och en 600 m lång bro. Några bilder finns ovan.
Vägen österut har varit härligt platt idag. Vid ett fika fick jag testa en ny genial efterrätt: Vaniljsås med lite pudrad kanel på o Caffe con lecce. Se bilden.
Inatt vilar jag i staden Navia och imorgon siktar jag mot Gijón, men jag kommer inte att komma fram i morgon.

Av Jan-Åke Carlsson - 3 september 2012 20:39

Hej vänner!
Cyklingen har stått i centrum denna måndag. Jag började med att göra ren cykeln, pumpa däcken och smörja kedjan. Vi har en bra relation, Benualia och jag.
Pratet med Sara på radio 7-härad gick bra. Jag blev medveten om att jag har två känslor i kroppen. 1. Jag längtar hem. 2. Jag tänker ta tillvara på de tre septemberveckor som återstår i Spanien, England och Danmark.
Nu är uppförs och nedförsbackarna inte så hiskeliga längre. De pendlar mellan 400 och 500 m. över havet. På vägen idag såg jag en liten spansk kyrkogård. Så ser de ut alltsomoftast. (se bilden). Väl framme i Meire fann jag ett härbärge med dusch PÅ rummet. Känns lite konstigt att duscha i sovrummet. Passade på att tvätta lite mer än vanligt, diska trangiakök, tallrikssetet med bestick.och vattenflaskorna. Nu känns det bra och jag är redo för lite middag. Restaurangen börjar servera middag 21.00 Det ska bli gott.
PS. Tips för viktvätare: Köp solrosfrö med skal. Att få i sig något tar hur lång tid som helst. Åt tills jag tröttnade på att få nästan ingenting.

Av Jan-Åke Carlsson - 2 september 2012 21:16

Hej vänner!
Första riktiga hemvändaren har gått bra. Jag sov till jag vaknade av mig själv (gissa tid), duschade, åt frukost på hotellet, studsade vägval till Santander och kom iväg vid halv tolv. Skylten ut ur Santiago var tecknet på att resan till det riktiga målet börjat - Hem. Klockan 12 hade jag kommit till en liten kyrka och dagens gudstjänst skulle just börja. Jag var med utan att förstå så mycket. Så kanske kyrkbesökare känner hemma också. En farbror hälsade på mig. Skönt. Cyklingen skulle bli kort hade jag bestämt, men det gick lättare än jag trodde. Det blev sex mil till slut när jag stannade i i den by vars namn står på skylten på det tredje kortet. Nu ska det bli skönt att somna.

Av Jan-Åke Carlsson - 1 september 2012 23:43

Hej vänner!
Det har varit så härligt att dela denna vecka med Anders o Inger. Vad vänner betyder mycket för upplevelsen av livet. Idag har vi cyklat ett par mil, passerat en oerhört vacker bro, lämnat tillbaka cyklar, firat mässa i stora Jakobskatedralen, klippt o rakat oss hos frisör och ätit två måltider. Så reste vännerna och nu återstår det att skriva tre kapitel.
1. Cykelresan till Santander. Det kapitlet börjar imorgon.

På måndag ringer radio 7-härad upp kl. 08.45 Vi hörs.

Av Jan-Åke Carlsson - 31 augusti 2012 23:14

Hej vänner!
Att återvända till det normala och det vi kallar vardagen är viktigt. Nu börjar resan hem. Vi har hunnit med uppförsbackar och uppförsbackar. Bad i Atlanten och mat (paella) på restaurangen. Imorgon kväll åker Inger och Anders hem till sin vardag. Jag kommer att sakna dem mycket. Jag har fått tre veckor för hemfärd med cykel och färjor. Mer om det under dagar som kommer.
Hare bra: Jan-Åke, Anders o Inger.

Av Jan-Åke Carlsson - 31 augusti 2012 00:12

Hej vänner!
Vi är nu i Fisterre, sista utposten av Spaniens fastland mot Atlanten. Här tar det slut! Det. var stort att se solen gå ner i havet 21.17 ikväll. Dagen har innehållit 1300 m. klättring. Bad i Atlanten och en magisk kväll.
Hare bra: Jan-Åke, Inger o Anders.