Av Jan-Åke Carlsson - 23 juli 2014 18:02

Hej vänner!

vi vaknade tidigt i ett tält som solen värmt upp redan kl sju så det var omöjligt att sova vidare. Det blev dusch istället och förberedelser för en fin dag i medeltidspräglade Ribe.

Morgenmaden intogs furstligt på fint café på trottoaren.

Mätta drog vi till Domkyrkans torn och vandrade upp de 246 trappstegen till toppen. Utsikten gjorde mödan värd.

Vi siktade det omtalade storkboet som gör att Ribe stolt kallar sig "storkarnas stad". Vid närmare undersökning på stadens turistinformation visar det sig att det var nog 6-7 år sedan som storkar bodde här.

Bedövade av sanningens brutalitet tog vi glass och vatten för att hämta oss. Jan-Åkes favoritdesigner Bo Bendixen har affär här. Det blev affär av (2 t-shirts och ett par strumpor).

Brakfika på conditori

och en grundlig genomvandrande av stan i strålande högsommarvärme gör att vi nu ser fram mot en ljum kväll med mat på lokal. Livet är underbart!!!

hare bra: Jan-Åke o Karin

Av Jan-Åke Carlsson - 22 juli 2014 23:49

Hej vänner!

Några korta rader med desto fler bilder.

Vi startade dagen med en tur till vaestersö kirke där prästen, författaren och motståndsmannen Kai Munk verkade. Något av ett nationalhelgon under andra världskriget.

Visst hade han en fin kirke att verka i.

När vi kom fram till Ribe var karin trött av värmen. En paus jämte det resta tältet i skuggan av en liten tall var skönt.

Leenden är viktiga, blev vi påminda om av skylten vid campingen.

Vi blev VÄLDIGT mätta ikväll vid restaurangen.

Imorgon åtevänder vi för att bese Ribe domkyrka i dagsljus.

Vilken lycka att få ha en egen gata!

Hare bra: Jan-Åke o Karin

Av Jan-Åke Carlsson - 21 juli 2014 14:13

Hej vänner!

På väg in till byn blev vi tagna av intrycket alla vajande dannebrogar gjorde på oss. Dannebrogen vajar för fullt. Var det en speciell namnsdag? Margaretes? Nej, så här är det när man är hemma i sommarstugan.

Frukost är lunch och serveras från klockan 12 i Danmark. Vi njuter en sen "morgenmad" (Danska för svensk  frukost) Ibland blir det risk för förvecklingar mellan syskonspråken. Vi var sena, men allt vi ville ha fanns på plats inklusive "Kagan" Sedan bar det av till kvällens huvudnummer: Sandskulpturutställningen i Söndervig. Teemat för i år var Vikingar och deras kultur. Ganska många matchoskulpturer. Ett urval visas här på bloggen.

Spåkvinnan "Völvan" binder ihop historia - framtid - människornas värld och gudarnas värld.

Heimdal,Ursprunget till människornas värld. Vid fara blåser Heimdal i  Hjallarhornet. Heimdal själv är kommen från  Ägirs 9 döttrar i havsvågorna.

Thor och hans getter: Nisse  och Petter (not).

Harald Blåtand som barn. Inte så olik resten av mänskligheten.

Den siste vikingen för idag tar sig ett dopp i Nordsjön, trots algerna som gjorde havsvattnet minst sagt grumligt. Karin badade också minst lika mycket. På kvällen blev det sedvanligt restaurangesök med pizza. Promenad hem och en glass före stängningsdax i receptionens affär. Lite bloggande och nu godnatt.

Hare bra: Jan-Åke och Karin

Av Jan-Åke Carlsson - 20 juli 2014 21:35

p

Hej vänner!

Igår blev det en Lökken och Blokhus dag. Vi hyrde cyklar på vår kamping i Lökken och cyklade till Blokhus (20 km) fför att bese tre utställningar. Turlig nog låg de på samma område. Det ar en sandskulpturutställning (och den var den bästa) Följande bilder är från den.

Neferetiti och Farao Echnaton älskar varandra, men solguden Ra är svartsjuk...

Mahatma Gandi vill att vi skall göravåra bästatankar om världen till verkligheet i våra egna liv.

Idag har vi kört vår sträcka för tre dagar utmed våår två år gamla rutt efter bästa förmåga. Minnena värmer. Vårt mål för dagen var Söndervig där vi för två år sedan blev förtjusta i en sandskulpturfestival (Ja, ni har  förstårr rätt - en till) Vi fick sista platsen på campingen. KKarin sitter spänt och väntar på bänken på receptionens besked. Men allt gick  väl.

Tältet restes snabbt på vår plats och sedan gick vi den knappa kilometern in för att äta mat. Det blev lyxigt  och dyrt(små portioner när det är fint, men en dessert räddade kvällen.

Text

Så sitter vi på campingen och skriver vår blogg. Det känns fint att få avsluta med att skriva lite, särskilt när tv inte är en del av vårt (Jan-Åkes) liv.

Hare bra: Jan-Åke o Karin

Av Jan-Åke Carlsson - 18 juli 2014 22:22

Hej Vänner!

Det var roligt att åka MC och båt igen. Visst kände man sig lite lat utan cykel, men vi pratade med en cyklist från Tyskland efter färjeturen, så det blev lite cykelkänsla i alla fall.   Minnena utmed en väg man cyklat är ibland glasklara - oftast beroende på att man ätit där, men ibland är huvudet blankt. Vi sover inatt på samma camping som för två år sedan. Vädret är mycket bättre i år!!!   Vi har tagit en kvällspromenad ner till den mysiga byn och det blev en god crepe med glass och jordgubbar som kvällsmat. Smaskens. Nu väntar vårt fina tält och vi hoppas att vi kan sova inatt

Hare bra: Jan-Åke och Karin

Av Jan-Åke Carlsson - 17 juli 2014 15:20

Hej vänner!

Limmareds glasets hus blev målet för MC-turen igår. Ulrika på egen MC, den fina Kawasakin och Karin och jag på vår trotjänare BMW:n. Limmmared har verkligen ett smultronställe i Glasets hus sedan några år.       Det pågick en finfin utställning av Kjell Engman, Ulrica H V och Bertil Vallien. När ljus och konstnärernas glas samarbetar blir det en mångdimensionell upplevelse. Särskilt Kjell Engblom var en ny härlig bekantskap. Prislapparna gjorde att man nte hade lust att "kasta sten i glashus" Maten var också god i Limmared.

Sedan gick färden vidare mot Ulricehamn. Vi har dålig koll på den tätorten fast den ligger så nära Borås. Vi åt glass, njöt av gågatan i solen och besökte en boklåda. Det var hur trevligt som helst.         Idag har dagen vikts till förberedelse för MC-turen till Danmark som tar sin start imorgon. För två år sedan kunde vi ta med mer per person än vad vi kan göra i år. En cykel skall bära två personers packning. Tält, liggunderlag och sovsäck är förstås med. Lite minimalistiskt får det ju ändå vara.

Hare bra! Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 16 juli 2014 09:54

Hej vänner!

Den första semesterdagen har försvunnit i historien och jag har kommit att minnas cykeläventyret för 2 år sedan. Kanske skulle vara kul att skriva om årets semesterdagar med turer på mina enhjulsdrivna vänner.

Igår blev det MC-tur till Särö med Karin. Jonatan och Ulrika var med i bil. (de var lite förkylda). Regnet droppade lite från ovan men god utrustning hjälper långt. Vi får se vad som händer idag. Först lite frukost!

Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 27 september 2012 19:38

Hej vänner!
Till dagens cykelfärd fick jag ta min Bianchi eftersom Nishikin är hos Ove.
Vad mycket vatten det finns i Viskan efter allt regn här hemma. Uppmuntrad av Viskans ystra flykt mellan Rydboholm och Viskafors förra fredagen beslöt jag mig för att följa Viskan och dess broar från Almenäs och in mot stadens centrum. Det blev många kort av vårat fina vattendrag och några har jag lagt ut här på bloggen. Allra mest dånande var det förstås vid Ålgårdens museum. Där tog jag en film för att ljudet och rörelsenskulle komma med. Vi ska se om jag lyckas lägga upp den.