Av Jan-Åke Carlsson - 11 augusti 2012 23:02

Hej vänner!
Kvällarna med god mat är höjdpunkter. Det kan dagarnas cykeltimmar också vara. Men så tror man att man är stålmannen och så visar det sig att när vinden vänder är man oerhört mänsklig. Idag var mänsklighet och trötthet ett signum. Ska nog göra en vilodag i veckan, kanske i Bordeaux. Det är ca. 15 mil så jag minskar dagsetapperna två dagar till 7-8 mil.
Dagen började bra som inneboende his Criss och André. Igårkväll avslutades kvällen med ett stort fyrverkeri. Det var försenat från Frankrikes nationaldag 5 Juli, det var regnigt och disigt den dagen för fransmännen. Vi hade roligt när vi försökte prata franska med varandra.
Ikväll somnar jag i Angouileme mellan Poitiers och Bordeaux. Imorgon är det söndag igen och Frankrike stänger, men jag har handlat lite livsmedel fall i fall...
Hare bra, Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 10 augusti 2012 22:07

Hej vänner!
Sitter på en restaurang med nästan avslutad fredagsmiddag och ser tillbaka på dagen.
Sov gott men avslagen känsla när man är nästan ensam på en campingplats. Stannade till i en stad, gick in i en kyrka, sedan ttill ett café och blev pratande med en härlig man som kunde engelska. Efter det var allt 100% bra igen. I nästa by såg jag en frisörsalong, "Coiffure". Jag hade känt mig lite vildvuxen med hjälmfrilla och campingnätter. Att få håret tvättat och klippt var också en höjdare. Nu är jag fin (se foto). Cyklingen har sedan gått finfint i 32 -trasig värme. Övernattar i Gencaych siktar på Angouleme i morgon..
H oare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 9 augusti 2012 21:51

Hej Vänner!
En god natts sömn är verkligen värdefull. Tack och lov är nästan varje natt fylld med John B. En trevlig tysk familj som jag växlat några ord med under gårdagen bjöd in mig till frukostgemenskap utanför deras tält. Det var hur trevligt som helst. Det gjorde att ivägkomsten blev lite senare, men det gjorde absolut ingenting. Cyklingen till Tours var platt, vindstilla och varm. Farterna var som när jag cyklar utan packning. Jag blev lite hög.
Framme i Tours åt jag en trerätters måltid med sallad och frukt som för- och efterrätt. Jag kände det som jag var i "Tours de France" och att jag ledde, för det gjorde jag ju. Eftermiddagscyklingen var mer kuperad men med lite lätt medvind. Att hålla 30 km. på flacken och ca 25 i lätt uppförslut var inte bra för min ödmjukhet. Så kom några brantare stigningar och min mänsklighet kom tillbaka.
Natten kommer jag tillbringa på en liten camping mellan Tours och Poitiers. Orten heter "Les Ormes" Har inte sett någon orm, men ett drama där man tog ner ett getingbo. Spännande för de mycket fåtaliga gästerna. Det märks att vi kommit en bit in i Augusti.

Av Jan-Åke Carlsson - 8 augusti 2012 17:48

Hej vänner!
Det har nu färdats mycket utmed vattnet: Strandvallarna med får vid Nordsjöns stränder, Kanalerna i Nederländerna, och nu floden Loire, en flod omgiven av medeltida slott. Mycket lugnt att i perfekt 24-gradig värme cykla fram i det vindstilla landskapet med ganska många andra. Det är absolut inte trångt, men man märker att kommunerna längs floden Loire satsat på cykelturism. Fartvinden svalkar och det är svårt att inte välja den fart som bor i kroppen. Några nya ltar som kommit in i huvudet är:
"Håll dig till höger Svensson, annars sluter det med en stor smäll..." (från omläggningen till högertrafik i Sverige)
"Bara den som vandrar nära marken kan se dina under Gud.." (Barnsång i kyrkan, har sett larver o ödlor idag)
"Kära du, låt dig inte distraheras av oss, du har nog att göra med att köra oss... ...Vi vill ej va med om nån krock"
"We are traveling on the right road.." som jag nämt tidigare är dock ohotad 1:a på listan.
Skriver tidigt idag för jag passar på medan tvätt- ocj torkmaskinen gör mina fåtaliga plagg rena i staden Blois. Fortsätter sedan någon timme till

Av Jan-Åke Carlsson - 7 augusti 2012 23:29

Hej vänner!
Tack för kommentarer och frågor. Förstår att det regnar en del i Borås. Idag har himlen över mig varit växlande molnighet, temperaturen 24 graderoch en svag sidvind som avtagit under kvällen. Cyklingen gick med fart, nästan utan ansträngning. Jag kom ända till Orléans och det hade jag aldrig trott.
Kent, du frågade hur det känns i kroppen. En befogad fråga. Jag är mycket positivt överraskad över att den känns så bra. Värst är underläppen, men jag smörjer den varje dag. Fötterna är fantastiska. Knäna känns ömma sent under cyklingen, men är helfräsha på morgonen. Men det gäller att stiga av cykeln minst varje körd mil (ca. 45 minuter) Det finns alltid något att hitta på: Dricka - smörja in sig - Ta kort på utsikten (bild 1) Olja kedjan - be - läsa - äta - växla några ord med en jag inte känner - fika på café - handla i affär (Kolla dagens fikabröd bild 2). - Beundra packningen med registreringsnamnet på kepsen bild 3)
Baken är ok, lite bred, men det hjälper. Jag varierar cyklingen med att stå ibland och "Indiancykla". Nacken var öm en dag när det var mycket motvind och jag upptäckte att drag kyler nacken. Nu är det bättre när jag fäller upp kragen på Pikeskjortan.
Imorgon väntar Loiredalen, då blir det många stopp tror jag. Vädret skall vara bra hela veckan.

Av Jan-Åke Carlsson - 6 augusti 2012 23:53

Hej vänner!
Del 1: Tänkte ha som dagens tema att stanna till några ögonblick i alla de byar som hade kyrka utmed min väg. Den första kyrkan åt jag frukost vid. Gott! Efter några mil kom jag till Beauvois som hade en riktig dunderkatedral. Det blev platsen för brunchbönen som hade temat "Bekymmerlöshetens pärla"
Del 2: Efter många kyrkkort, jag tror det blev sex stycken ganska lika grå stenkyrkor, så kom dagens första jättebacke. Tålamodet kopplades på och backen slutade sin stigning på 230 meters höjd (förövrigt samma höjd som vårt hus i Brämhult ligger på).
Del 3: Genomcykling av ett stort skogsreservat. Det började gå utför så där härligt flackt så man fick njuta länge. Motvinden var som bortblåst (Hehe) och vridit sig till sned medvind. Idag var 3:e delen bäst. Den slutade väster om Paris. Floden på bilden är Seine, och inatt sover jag på en riktig camping, och inte vilken camping som helst, utan VERSAILLES camping. Fast den är faktiskt som vilken camping som helst. Fast dyrare.36 Euro för ett litet tält med en liten människa i är dyrast hittills. Amsterdam - Paris 3-0