Av Jan-Åke Carlsson - 23 augusti 2012 21:10

Hej Vänner!
Idag blev det 40 lättcyklade kilometrar, i princip en vilodag. Gerhard, vars foto inte kom med igår, finns istället med idag. Det gör också förmiddagens mysiga, skuggiga fikaställe utanför Sahagrin, där jag sover inatt. Där skiljdes också Gerhard och mina vägar för denna gång.
Under en promenad gick jag in i en affär för att köpa nya russin till morgongröten. Mannen i affären hette Elias och talade mycket bra engelska för att vara en äldre spanjor. Jag lärde mycket om Spanien av honom. Han hade tyvärr inga kunder som störde oss (Tyvärr för honom.) Jag ska gå in i hans affär imorgon och komma på något jag behöver köpa. De ekonomiska tiderna är inte de bästa i detta vackra land. Imorgon kommer jag också ha en vilodag. Det blir ca 60 km. utan klättring till Leon. Där möter jag sedan Anders o Inger på lördag förmiddag.

Av Jan-Åke Carlsson - 22 augusti 2012 22:49

Hej vänner!
Idag handlade cyklingen om att lämna berg och skog bakom och komma ut på slättlandskapet på 800 meters höjd. Temperaturen har varit uthärdlig och Gerhard från Nederländerna och jag har gjort sällskap alla dagens 110 km. Imorgon splittras vi och söker nya vänner. Jag ser mycket fram mot att träffa Anders o Inger på lördag. Inatt bor vi i Carrime de Los condes, precis enligt planerna. Första bilden är på ett berg med kloster på som vi passerade idag. På andra bilden syns Gerhard när vi nu lägger oss till ro inför nattens vila.

Av Jan-Åke Carlsson - 21 augusti 2012 22:34

Bild 1. Gerhardt sitter i blå tröja till vänster.Bild 2. En av dagens utsikter.Bild 3 Härbärgets värd sjunger godnattsång för oss kl. 22.00 Annies sång och Besame mucho
Av Jan-Åke Carlsson - 21 augusti 2012 22:11

Hej vänner!Så blev det så att Gerhardt från Nederländerna och jag gjorde sällskap dagens 90 km, där vi var uppe på höjder över 1000 meter ett flertal tillfällen. Men " What comes up must come down. Spinning wheels got to go round...." Utsikten efter klättringarna har varit mäktiga. När vi kom fram till dagens mål, den store staden Burghos, gjorde vi oss iordning och har fullt våra magar med god mat och dryck. Ett härligt liv. Vi gör sällskap imorgon också och då väntar ett nytt 90-km. äventyr. Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 20 augusti 2012 22:23

Hej vänner!
Idag har varit en ny dag med vänner på cykeln Gerhard från Nederländerna och Wim från Belgien. Båda har liksom jag, tung packning på cyklarna. Det ger en känsla av gemenskap. De har båda cyklat från sina hemländer liksom jag. Kvällen tillsammans blev mycket trevlig och Oktavio från Brasilien anslöt senare. Undrar om vi får sällskap till Burghos imorgon?

Av Jan-Åke Carlsson - 19 augusti 2012 15:15

Idag har jag på ett sätt kapitulerat och valt att cykla stora vägen. Caminostigen är charmigare och befolkad med underbara vandrare. Men jag befarar att min älskade kamrat cykeln kommer att haverera på de mycket ojämna vägarna. Idag har jag sett många motorcykel poliser med arrangörer för Spaniens storlopp på cykel, Vuelta. Det märks på pådraget att detta är ett mycket stort evenemang. Ikväll får jag följa med några italienska vänner för mat och mässa i kyrkan kö. 20.00
Idag har det funnits molnskyar som något dämpat temperaturen. Skönt!

Av Jan-Åke Carlsson - 18 augusti 2012 17:20

Hej vänner!
Ligger avdomnad på min säng i härbärget i Estella. Jisses vilka backar, stenstigar, och värme det är. Men vad fantastiskt vackert från topparna! Tänk att mellan sex och åtta på morgonen går tusentals människor ut från härbärgena med sina ryggsäckar och cyklar. De blir som ett levande radband. Jag behöver oftast inte leta efter musslan eller gula pilarna. Det är bara att följa vännerna med ryggsäck. Idag har jag pratat mest med Ivan från Italien, Diogo och Viktor från Portugal och Solveig från Danmark.Många språk surrar i luften.

Av Jan-Åke Carlsson - 17 augusti 2012 20:58

Hej vänner!
En ny era har inträtt gällande morgonvanorna. Medan det fortfarande var mörkt ute runt 06 så var alla medvandrare i full färd att ge sig av och utnyttja morgonen. Jag var långsamast av alla och begav mig iväg 08.30 Nytt rekord för mig med ett par timmar!!!
Detta skulle bli en enkel dag med bara 5 mil och mycket tid. Det har blivit många "Hola", "Buen camino och " Bon courage". Stigarna har varit branta både upp och ner. Upp orkade jag inte i alla backar utan fick baxa upp cykel med 30 kg. last. Jag var mer andfådd idag än igår. Nerför var ibland som svarta pister där man fick bromsa sig ner medan min älskade stackars cykel studsade från sten till sten. Jag fick mjölksyra i händerna p.g.a Allt bromsande. Den sista milen in till Pamplona, där jag är ikväll, valde jag stora vägen för min cykels skull och för min egen skull. Då till slut kom rytmen och melodin "You raise me up". Väl framme var första övernattningsalternativet fullt, men på det andra fanns det plats för en sliten svensk. Då va klockan 17.30 Dusch, klädtvätt, samtal och mat (på Hemmingway bar för övrigt, som uppskattade Pamplona) är det som den mycket varma kvällen erbjuder. Dags att lägga sig tidigt för nu vet jag hur mornarna är på El Camino hostels.