Av Jan-Åke Carlsson - 5 augusti 2012 21:15

Hej vänner!
Vaknade på hotel Royal och åt den beställda frukosten kl.08.00 som avtalat. Jag visste att Frankrike har stängt på söndagar, så ingen chans att proviantera. Bad den snälle hotellägaren att få köpa en stor 2-liters flaska vatten. Det vattnet har räddat min dag. Här är backigt. Tålamodet prövas i gnatandet med pedalerna och låga växlar uppför. Så kommer nerförsbackarna. De är lika långa men är över på ett litet kick. Povel Ramels örhänge "Underbart är kort har varit grundrytmen i huvud och kropp idag. De första 7 milen gick som en dans.. Då hade jag kommit till den större staden Amiens. Jag hittade märkligt nog ett bistro i staden som var öppen, så jag åt och drack. Men resterande 3 mil var en prövning! Motvinden hade ökat dramatiskt oc backarna var sååå långa. 10 mil blev det ändå. Det spännande just nu är att jag inte hittat vare sig camping, bed and breakfast eller hotell. Jag frikampar jämte en kyrka och en liten fotbollsplan. Hoppas det mörknar snart så man inte kan se mitt tält. Och så ber jag att alla som ser tältet och cykeln skall vara vänliga och generösa människor.

Av Jan-Åke Carlsson - 4 augusti 2012 21:43

Hej vänner!
Dagen startade där engelska soldater, hårt trängda av tyskarna, räddades tillbaka till England - i Dunkerque. Tankarna klarnade hur närmsta veckorna skall se ut. Ett besök i stadens katedral (se bilden) var upplyftande. Sången: "Ljuvligt att vara ,Gud, i din boning..." kom in i huvudet. Den börjar "När idag din hjälp jag söker kommer jag till dig o Herre..." När kören sjunger den gillar jag den skarpt.
Sedan ett besök i stadens turistinformation, pampigt belägen i ett högt torn (se bilden och vrid på huvudet/datorn), och i bokhandeln för att köpa lite vägkartor över Frankrike. Utanför var det marknadslördag och kön till ostförsäljaren ringlade lång redan kl. 09.30 (se bilden)Det var motvind och backigt. Ja, nu minns jag: Backar finns (men inte i kustlandskapet där vi hittils hållit till) Det blev 10 mil, vilket jag är mäkta stolt över. Det behövs om tidhållningen skall fungera. Franskan börjar gå bättre och nästan alla hälsar tillbaks om man höjer handen och ropar "Bonjour" i god tid från sadeln. På restaurangen ikväll blev det en kebabpizza. Gott, men den var lite mindre än de brukar vara i Borås. Fick kompensera med en efterrätt.
Imorgon är det söndag och jag misstänker att alla affärer är stängda. Där jag bor, i St Pol, hade t.o.m Lidel stängt imorgon. Men jag har så jag klarar mig, så det så.
Hare bra: JanÅke

Av Jan-Åke Carlsson - 4 augusti 2012 08:18

Hej vänner!
Tur man är född i ett land där man kan språket. Hoppas fransmännen vågar lite engelska så ska jag våga min lilla franska

Av Jan-Åke Carlsson - 3 augusti 2012 22:00

Hej igen vänner!
Fick inte bilduppladdningen att fungera. Hoppas det funkar i morgon.
Hare bra igen: Jan-Åke
Ooops, nu funkar det visst. DS

Av Jan-Åke Carlsson - 3 augusti 2012 21:50

Hej vänner!
Dagen började med strålande väder efter lite regn under natten. Tältet var nästan torrt vid nerpackandet. Jag tror minsann att jag blivit mer målmedveten på ett sätt. Km och tid har blivit viktigare, men det känns inte riktigt bra. Jag blir liksom avstängd i stressen som i sin tur kan bero på blygsel att möta andra. Belgarna hälsar inte tillbaka på samma sätt som Danskar, Tyskar och Nederländare har gjort. Är det för att det inte finns en kvinna vid min sida?
I Oosterhuis vid den stora katedralen tog jag en middagsbön och träffade tre trevliga tyskar och kom i saamspråk med dom. Det påminde mig om att vara öppen och fortsätta säga "hej" till människor enträget, även om det ibland blir obesvarat.
Så kom jag till Frankrike och drabbades av beslutsvånda. I Dunkerque tog jag in på ett hotell (för WiFi:ns skull förstås) för att tänka, mäta och lägga upp Frankrikerutten. Det blir såhär som jag tänker just nu: Dunkerque - Paris- Orléans - Tours - Poitiers - Bordeaux - Bayonne - St.jean port de pied. Det betyder 114 mil som behöver göras på 14 dagar, d.v.s mellan 8-9 mil per dag. Det ska inte vara något problem om allt går som det ska.

Av Jan-Åke Carlsson - 2 augusti 2012 22:12

Hej vänner!
En ny fas. Cyklingen står i centrum på ett nytt sätt och upplevelserna som Karin bestått med står tillbaka lite nu. Lite färre raster... lite snabbare (tråkigare) måltider... Detbetyder att det blivit närmare 10 mil idag trots en upplevt kraftig motvind.
Så kom jag då till Belgien. Stort och lyxigt i Knokke, känner mig lite bortkommen och cyklade vidare till Zeebrugge där campingen "Dallas" skall vara mitt hem. Tvätt är tvättad och torktumlaren går medan jag sitter på ett livligt cafe och skriver efter att ha förtärt en portion lasagne och ett belgiskt öl som heter Duvel. Fotografierna idag är från den cykelkultur som Nederländerna har haft. "Fietzpads" betyder cykelbana. Cyklister får nästan alltid cykla mot enkelriktat. Gångtrafikanter har egna trottoarer för det mesta. Cykling tas på allvar, det märks. Skall nu dricka upp, hämta kläderna som förhoppningsvis är torra och dra mig mot tältet.

Av Jan-Åke Carlsson - 1 augusti 2012 23:09

Hej vänner!
Jag är tacksam för att Karin velat vara med på denna resa de första fyra veckorna. Karin har bett mig hälsa och tacka för goda hejarop som gjort resan så bra som den blivit. Som Karin har cyklat och som hon har blivit starkare! Vi vaknade inte i tältet denna morgon utan på ett hotell. Det blev inte egna gröten utan en välkomponerad frukost. Vädret har varit varmt med luftströmmar från söder som både värmt och svalkat konstigt nog. Sista utelunchen var medhavda smörgåsar och två godsaker var från ett lokalt konditori. Smaskens!
Jonatan och Ulrika mötte upp i ouddorp 17.30 Vi gick på pannkaksrestaurang innan uppbrott, kramar och tårar. Lite ensamt i tältet just nu, "But a man got tho do what a man got to do..."

Av Jan-Åke Carlsson - 31 juli 2012 21:21

Hej vänner!
Kvart i nio ringde radio 7-härad upp punkligt och jag fick åter dela några intryck med lyssnande boråsare. Dagen började med regndroppar och man anade att det kunde bli en tung dag. Men framme i Den Haag såg vi en liten skylt: "Madjurendam 1 km" Både Karin och jag har varit där i lilleputtlandet i unga år (Tack Anita). Det var sig delvis likt, men också moderniserat. Glada över nostalgitripp cyklade vi genom ett överraskande vackert sanddynelandskap. Ganska fräscha kom vi till Hoek den Holland där oväder på nytt mötte oss Vi har för första gången tagit in på hotell. Det fanns bara ett rum ledigt, och det var lyxsviten. Vi tog den förstås när vi nu skall skiljas åt i morgon eftermiddag.