Alla inlägg under maj 2012

Av Jan-Åke Carlsson - 31 maj 2012 21:59

Hej vänner!

  Magsäcken och ryggsäcken är viktiga i en cyklists liv. De representerar bensintanken och bagageutrymmet. Men Baksäcken är grovt underskattad. Den hänger och dinglar under sadeln och söker skydd i regn o rusk under cyklistens bak. Därifrån utgår möjligheten till helande och läkning av cykeln när den blivit sjuk. Vad bör finnas i den?

1. Multiverktyg med allehanda insexnycklar och skruvmejslar.

2. Liten skiftnyckel.

3. Tre däckavtagare för att möjliggöra reparation av punkteringar.

4. Laglappar och solution för att laga innerslangen.

5. Liten flaska olja för kedjevård.

6. Tunna latexhandskar för att kunna hälsa på människor och osynligt peta näsan fast man lekt cykeldoktor. Idag blev det nästan två mil på "Pärlan.

  Jag har ätit vaniljsåssoppa, träffat brudpar och haft några andra intrssanta samtal. Under kvällen har jag lärt mig mer om vindkraftsverks avigsidor av engagerade människor från Äspered.

Hare bra! Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 30 maj 2012 23:02

Hej Vänner!

  En hel dag med arbetskamrater tillika vänner. Jag har sett fram mot denna dagen och dagen började med soligt och svalt väder. Vi sammanstrålade vid en mäktiga kastanjen. Brita körde bilen med säkerhet till målet - Prästagården i Länghem. Anita tog emot oss och vi kände oss hemma från början. Vi delade våra tankar och känslor under dagen tills det var dags att köpa tvättmaskin därhemma för någon av oss. Dagens cykeltur blev den till Krokshallstorget där vi träffades igen för att avnjuta en god middag på KÖKET. Det var en superb matupplevelse. Trevligt var det också!

  Kolla min utsikt från restaurangen. Borås livsnerv Viskan med min åsna parkerad vid stranden. Efter hemkomsten var det härligt att träffa Karolina och lyssna på "Kapten röd". Med barn i huset får man nya upplevelser. Dagens cyklande gjorde att en mil tillryggalades, men matintaget hade räckt till tre mils cykling - minst.

    

Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 28 maj 2012 22:59

Hej vänner!Denna måndag var en välbehövlig vilodag efter en intensiv pingsthelg med vigslar, dop och gudstjänster. Dagens utflykt startade som vanligt på HUMLEgränd 4 och målet var HUMLA församling där Wäst-wilt finns. Där skulle Ätrans vattenråd ha årsstämma och informativ utflykt till Åsarp med ett besök vid en fiskeodling sim ligger där Ätran börjar sitt lopp mot havet. Efter den delen av dagen for jag till syster Eva för terminens sista canastabatalj med grillgodis och kaffe med rulltårta innehållande både blåbär och lemon curd. Börje och jag lyckades bärga hem segern, men i en sista omgång efter avslutat spel drog syrrorna det längsta strået. Det var de värda. Hem till HUMLEgränd kom jag igen vid 21.30 och månadens räkningar har fått sin uppmärksamhet, liksom denna blogg.Godnatt och Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 25 maj 2012 19:23

Hej Vänner!     

Vilken härlig vecka det har varit. 48 mil motorcykel till Gävle som jag redan har berättat för er om.Dagarna i Gävle med mycket ny kunskap och inspiration i de viktiga konsumentfrågorna. Det berör verkligen alla! Härliga möten med nya vänner, t.ex Anna, Annika, Anders och chefen från Sundsvall. Boråsarna som var med hann jag också träffa och utbyta tankar med. 

       Igår åkte jag hem från Gävle. 52 härliga mil. Skulle jag följt min instinkt och stannat och tagit kort på alla blommande fruktträd, syrener, sjöar och broar skulle jag inte varit hemma än.Idag har det blivit en lyckad 7-milatur på vanliga cykeln. Huvudmålet var Bolingen med canastaspel med systrarna och Börje.

  Hur det gick? Jo Börje och jag vann och får ha segerleendet till måndag kväll då vi träffas för sista bataljen innan sommaruppehållet. Dessa rader är skrivna i den ljumna försommarkvällen vid helgedomen i Brämhult. Fåglarna sjunger sin pingstpsalm på sitt tungmålstal. Det är härligt att vara människa!!!Hoppas du får en fin pingsthelg.

  Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 23 maj 2012 08:25

Hej Vänner!

  Har just ätit hotellfrukost i Gävle. Gårdagen var mycket innehållsrik och vi fick lära oss om:* Estetiska behandlingar och operationer (obefintligt konsumentskydd skrämmande nog)* Hur konsumenter beter sig i avregleringsmmarknader med många val.* Smartphone-djungelns labyrinter.* Hur höja konsumentmedvetenheten för unga konsumenter.Idag blir det konsumentverkets dag. De skall inormera om olika projekt som blir en hjälp för oss. Förresten, lite skvaller: Igår kväll satt jag och minglade med Åsa Avdic från det utmärkta programet Plus. Jag blev starstruck, men det var roligt. Talade vid frukosten med en mycket trevlig politiker som var Vätternrundecyklist. Tänk att cyklister finns överallt och ser ut som vanliga människor - nästan som ett samfund eller en religion av härliga nördar. Nu är det dags att gå till dagens samlingarHare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 21 maj 2012 19:11

Hej Vänner! 

Dagen har börjat på bästa tänkbara sätt. Färden startade 08.30 med destination Gävle. GPS:en sa ett närmaste väg om man vill undvika motorvägar var ca. 48 mil. Efter farvälpuss från Karin bar det av.Solljuset har filtrerat sig i solglasögonen och tar med sig de bilder av blommande sköna dalar som via synnerven uppfyller mina sinnen så "min bägare flödar över" (Ps. 23). Färden ackompanjeras av BMW:ns morrande i behagliga farter. GPS:en har valt väg på fantastiskt vackra vägar.

Sitter nu i Sjötorp och förmiddagsfikar den vaniljbulle och mazarin jag inhandlade i Broddetorp. Kaffet är hemmabryggt. Jag måste säga det: Skaraborg är fantastiskt vackert!! (Se kortet från Broddetorp ovan). Fler tankar om en stund Hare bra: JanÅke


  Hej Vänner!Det är bara att erkänna att Sveriges geografi är svårt för mig, men jag har passerat orter som: Södra Råda (norrast i Skara stift), Gullspång, Lindesberg (där jag åt middag, en hamburgertallrik på ett kebabställe) Avesta (med "avestaforsens brus") Jularbo (Hemort för Karl, Ebbe och de andra Jularbos) Jag tror därmed att jag varit i Västmanland och Dalarna och jag just kommit till Gästrikland, men jag gissar Jag tar ett kort här så får vi se om ni vet var jag är......se där! Det var inte så lätt! Orten heter Grönsinka och ligger där man kör in i Gävleborgs län. Motorcykeln går som en klocka och jag håller tiden så vi samarbetar bra Hare bra: Jan-Åke

  Hej vänner! Har nu kommi fram till "Gävlebuktens bed & brekfast". Efter en härlig introduktion i husets faciliteter av Birgitta, så sitter jag nu på rummet och skriver samt funderar om jag skall ta en kvällstur på stan. Det är bara andra gången jag är i Gävle Resan har överträffat förväntningarna och kroppen känns oväntat fräsh efter 50 mil på sadeln i lagliga hastgheter Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 20 maj 2012 21:47

    

Hej Vänner!

Jodå, det blev en sommarhärlig tur med MC:n till bokcaféet i Od och bokskogen i samma trakt. En glass på caféet och en promenad omsluten av mäktig bokskog i sin skira vårgröna dräkt med sin livskamrat Karin. Det är söndagsandakt. Kvällen fick vi tillbringa hos Ellen och Lage med middag efterrätt och kaffe. Tack kära svärföräldrar.


Imorgon skall jag ta MC-n till Gävle och dagarna för konsumentvägledare. Det är väl lite tveksamt miljömässigt om man ska ta och åka själv när det finns tåg, men jag såg en bok idag som hette "Våga välja glädjen" av Kay Pollack. Att välja MC-turen är att välja glädjen. Den sedvanliga canastarundan på måndagen med systrarna får bli en fredagsomgång istället. På det sättet får jag ha kul två gånger!!! Nu gäller det att somna så jag och min kompis BMW F 800 ST kan komma iväg i morgon bitti.


Hare bra: Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 20 maj 2012 12:27

Hej vänner!


Ibland händer det att jag vaknar med huvudvärk på natten. Så var det inatt. Det är ingen idé att ligga kvar i sängen och vrida sig. Jag går upp, tar en huvudvärkstablett och gör något långsamt medan tabletten börjar verka. När man gör något koncentrerar jag mig på något annat än att känna smärta. Inatt blev det diskat och vikt tvätt. Det är skönt med lite ordning när man vaknar. Efter en halvtimma så lägger sig huvudvärken och man kan knyta sig igen.


Idag blir det nog en tur med MC:n innan vi har förmånen att äta middag hemma hos svärföräldrarna Lage och Ellen Det ska bli gott. Turen kanske går till bokskogen i Od. Vi får se vad det blir när Karin har varit med och sagt sitt.


Hare bra: Jan-Åke

Ovido - Quiz & Flashcards