Av Jan-Åke Carlsson - 16 augusti 2012 22:23

Läste texten som blev lite ding här och där. Bloggen tog inte alla bilder heller. Här kommer ett nytt försök.

Av Jan-Åke Carlsson - 16 augusti 2012 21:18

Visst var jag nervös. Skulle Pyrenéerna samarbeta med mig för ett gott resultat? Jag ville gärna ta den brantare vägen mot de högre höjderna, men blev avrådd av alla jag talade med. Försökte ändå men blev chockad av lutningen. Gav mig nästan direkt på den lättare vägen som stiger till 1050 m. som högst. 800 m. stigning var fullt tillräckligt. Jag stannade var 100:e halvmeter för vattenfast. När jag cyklade var taizesången "I min Gud har jag funnit styrka. I min Herre har jag allt. Han har öppnat för mig en väg och bytt min ängslan i jubelsång. Och bytt min ängslan i jubelsång." Servar härligt att känna att kroppen ville klättra med cykeln. Utsikten på toppen var toppen. Det var också det Hostel för pilgrimer som jag nu bor på. Rent billigt och många likasinnade från hela världen. Vid måltiden satt jag med en fransk pensionär och två tyska kvinnor från Osnabruck. Sedan ett härligt samtal med em kvinna från Nederländerna. Kvällstemperaturen är ljuvligt. Hoppas att ni alla har det riktigt bra.
Jan-Åke

Av Jan-Åke Carlsson - 15 augusti 2012 21:27

Hej vänner!
Fransoserna hälsar mig ofta med frasen "Bon courage" - Håll uppe modet. Jag har kommit att tycka om det tilltalet.

Igår skrev jag i rubriken att nu vänder det. Men jag glömde nog skriva vad som vänder. Igår passerades 300-milagränsen och det är hälften av de 600 mil resan är planerad att vara. Så är jag nu i Saint Jean pied de port och därmed ett nytt skede: Berg och pilgrim bland andra pilgrimer. Spännande! Imorgon skall berget och jag ta oss till 1400 m ö h med Guds bistånd av kraft och vilja. Cykeln väger dock möjligen för mycket, men det får gå ändå.

Av Jan-Åke Carlsson - 14 augusti 2012 22:54

Hej vännerJag sov fantastiskt hos vännerna som bjöd på mat och öl utöver det de behövde. De finns med på andra kortet efter den välsignade väskan. Därefter kommer kortet med huset exteriört.
Jag ställde klockan på 07.15 så jag skulle ha lite talröst tills radio 7-härad skulle ringa upp.
Jag har fått en ny favoritkaka! Den heter "chokolat religiuse! Oansenlig på utsidan men fylld av härlig chokladmuosse. Precic som en vaniljbulle har sin hemlighet har denna kaka ett fantastiskt innehåll.
Det blev lite varmt på eftermiddagen så jag blötte ner pikétröjan med vatten, sen kylde den gott. Jag får nog ta till det tricket de närmaste dagarna också. Man pratar om 40 grader till helgen. Hoppas det är svalare i bergen.
Om allt går som det ska kommer jag till Saint Jean pied de port imorgon. Sen väntar "El Camino"

Av Jan-Åke Carlsson - 13 augusti 2012 21:48

Hej vänner!
Några punkter:
1. Jag ska vara med i radio sjuhärad 07.45 i morgon.
2. Kyrkan i Cadillac var öppen för besökare!
3. Det som inte fick ske hände.
Vi tar det baklänges. kl. 18.00 kom jag till minibyn Captieux. En sovplats önskade jag. Hotellet var stängt. Ja g visste att det var tre mil till nästa by. Jag tog tjuren vid hornen och började cykla. Efter 10 km. slår det till i huvudet. Min styrväska finns inte på sin plats. Jag hade glömt sätta på den efter jag undersökt det stängda hotellet. De 10 km. tillbaka var fyllda av kvalfulla böner att väskan med pengar, kreditkort, telefon och pass skulle vara kvar. DET VAR DEN! Gud ske lov!!! Men var skulle jag nu bo. Fick tips om ett "Chambre du hote" (Bed and brreakfast) i en by 7 km åt fel håll. Där är jag nu på en härlig plats med en charmig familj som gett mig mer än rummet. Det blir bilder från övernattningen imorgon.
Kyrkor som är öppna för besökare är en välsignelse.
Imorgon ska de ringa upp från radio 7-härad 07.45 De ringde medan jag var i Cadillac

Av Jan-Åke Carlsson - 12 augusti 2012 22:18

Hejsan vänner!
Idag har det varit söndag, men det har ni säkert märkt. Svag av gårdagens kryptonitangrepp (motvind) började jag med att gå till Angouilemes katedral. Lite stillhet och tanken att det får bli så kort som det blir var utgångspunkten. Vid brunchbönen läste jag som jag brukar ur "Ord för vandrare" Dagens tema var "Uppdrag och uthållighet och Heliga Birgittas bön "Visa mig Herre din väg och gör mig villig att vandra den". Sången i dagens inledande uppförsbackar fick bli psalmen: "Visa mig Herre din väg - jag vill vandra i din sanning"
Så blev uppförsbackarna mer och mer utslätade och kraften kom tillbaka! Det blev 10 mil idag igen. När jag var som starkast cyklade jag på tröga växlar till Edith Piafs monsterhit: Padam, padam, padam... Kommer ni ihåg den? Den går i valstakt och det är perfekt för en cyklist.
Samtidigt märker jag att åkrarna numera bär solrosor och vinstockar. Finfint.
Nu skall jag sova i staden Libourne nordöst om Bordeaux. Har ätit på McDonalds och tvättat mina kläder. Gör jag det varje dag efter cyklingen har jag alltid rent i väskan. Det går ju bra nu när vädret är varmt. Det kändes lite svalare idag, ändå stod termometern på 33 kl. 19.00 när jag kom fram.