Av Jan-Åke Carlsson - 15 september 2012 10:32

Hej vänner!
Lite vykort från England.
1. Liten mysig kyrka som var öppen för besök
2. Inuti stor katedral som var mighty.
3. Största kyrkan ever - nature
4. Bexhill by the beach

Av Jan-Åke Carlsson - 14 september 2012 23:28

Hej vänner!
Vilket väder den här sommaren har haft. Jag har inte cyklat i regn sedan början av augusti. Nu känns det verkligen att resan närmar sig sitt slut och jag är antagligen hemma om en vecka.
Idag besökte jag återigen katedralen i Canterbury och fick en pilgrimsstämpel därifrån också. Den var imponerande inuti också. Bilder får ni vänta på tills imorgon bitti. Överfarten över Thempsen blev i en färja av det minimala slaget. Cyklingen har präglats av motvind på vägen västerut till överfarten och av sidvind på vägen norrut mot Harwich. Ikväll sover jag på ett "Travellodge" hotell i Basildon. Imorgon når jag nog Harwich, men färjan går inte förrän söndag eftermiddag.
Bilder imorgon förmiddag alltså.

Av Jan-Åke Carlsson - 13 september 2012 20:56

Hej vänner! Igår saknades uppkoppling på det Youthhostel i Eastbourne som jag bodde på. Det jag tänkte skriva om var den mäktiga medvinden och den förrädiska vänstertrafiken. Vägar och trafik gör att England är sämst som cykelhajk hittills. Mycket annat är däremot OK. T.ex Canterbury som jag kommit till idag. Jättemysigt. Idag har jag också passerat 5000 km. Även i natt sover jag billigt och bra på ett Youthhostel. Imorgon försöker jag nog korsa Temsen någonstans. Just nu vet jag inte riktigt var, men det löser sig.

Av Jan-Åke Carlsson - 11 september 2012 22:33

Hej vänner! Med sjösjukkan blev det inget, tvärtom. Gungandet bidrog nog till att jag sov extra bra på båten.
Så kom vi till hamnen i Portsmouth. Vid infarten till hamnen fanns en mäktigt konstver (Bild 1). Den första delen a eftermiddagens cykling bar uppåt, så hastigt och lustigtbefann jag mig på 100 m. höjd med lite utsikt över Portsmouth. Nu skulle jakten på B&B (Bed & Breakfast) börja. Det var sannerligen inte lätt. Jag fick fråga åtskilliga gånger innan jag fick napp i "Bognor Regis" Här löstes nervositeten av glädje när ja fick "ja" av Dave och Gill. De visade mig ett helt underbart rum. Därefter gick jag till grannhuset som hade en klassisk "fish & shipsrestaurang.
Nu drar det i ögonen så vi får höras av imorgon igen.

Av Jan-Åke Carlsson - 10 september 2012 18:18

Hej vänner!
Spanien har varit så vänligt mot mig med sitt väder och med sina innevånare. Jakobsmusslan har varit ett kodtcken som gjort att man alltid haft anledning att ta kontakt med människor. Jag skall försöka ta med mig lärdomen och modet vidare i livet.
På bild ett syns några ord som varit viktiga när man skall äta "Desayunos" (frukost) Visst kan du gissa innebörden? Då klarar du dig bra i Spanien fram till kl. 13.00
Förmiddagen blev ytterligare några timmar och några ordbyten med "pelegrinos" (Pilgrimer). Så lämnade färjan Santander 15.15 som var sagt. Hoppas sjösjuka inte tillstöter under de 23 timmar som färden varar. Så blir Engelska nästa språk i det kapitel som börjar imorgon.

Av Jan-Åke Carlsson - 9 september 2012 20:12

Hej Vänner!
Söndag i Spanien heter Domingo - Herrens dag. Mycket står stilla och cykeln rullade bara halva den vanliga distansen, sen var jag framme i Santander. Det har varit lite av vilodag. Starten var vid 11-tiden från det mysiga övernattningsstället i Casan (bild 1).
Många gånger har jag sett en fin gräsvippa utmed vägarna. Idag blev det av att jag tog kort på det tll synes mjuka gräsvippan.
Framme i Santander ordnade jag ganska omgående med ett rum på ett "Hospedaje" Som ni ser finns både cykelgaraget, duschen och sängen i samma 12 kvm.
En specialitet för Kalabrien, där Santander är huvudstad, är att man serverar drycken "Clara" Det är öl blandat med limeläsk. Nu är det testat på ett cafe. Blir kanske ingen succe i Sverige.
Imorgon går färjan kl. 15.15 Biljetten är köpt så allt skall nog gå bra. Nu blir det först middag och sedan sömn.

Av Jan-Åke Carlsson - 8 september 2012 19:23

Hej Vänner!
Så började dagen med frukost hos min värd. Igår tog hon kortet på mig och änglatrumpeterna och idag ville hon ta ett kort på mig när jag åt frukost med min kamera. Det fick hon gärna. Hennes lilla gårdsplan var ett miniparadis med mycket blommor skötta av en hand med gröna fingrar. Innan jag åkte fick jag tre egenodlade tomater som färdkost på caminon.
Efter tre mil fick jag se en caminocyklist som var på väg åt "fel" håll precis som jag. Vi pratade lite och det visade sig att Carles (mannens namn) hade ont i ett knä. Min Voltarenkräm fick tjänstgöra, sen gjorde vi sällskap. Just nu sitter Carles med sin lilla dator och skriver på sin reseblogg om dagen. Undrar vad han skriver. Det kan man läsa på "pedaleandovacarlitos.blogspot.com" I staden San Vicente åt vi lunch och jag var ambassadör för havregrynsgröt. Carles sa att han tyckte om det. Spanjorer är artiga!!! Snart är det middagsdags. Kvällens värdinna säger att den blir klar 21.00 Det är tidigt här i Spanien. Imorgon har jag 40 km. till Santander att avverka. Nästan en vilodag.

Av Jan-Åke Carlsson - 7 september 2012 20:45

Hej vänner!
Ja, kroppen kändes lite yngre idag, eller blir backarna mesigare? Möten med människor och fikastunder utmed resan förblir högtidsstunder mellan de grandiosa vyerna. På bild ett finns de två härliga damerna från Nederländerna som har vår Asturiska värdinna mellan sig. Efter en tids cykling kom jag i samspråk med Rodrigo från Brasilien (bild 2) Vi satt vid vägkanten och pratades vid en halvtimma minst. Insatt har jag två senoras som ger mig antologi i byn CELORIO. De har fantastiska änglatrumpeter i trädgården.
Imorgon sträcker vi oss mot Santander. Vi får se om jag når ända fram