Av Jan-Åke Carlsson - 7 augusti 2014 06:46

Hej vänner!

Det är lätt att underskatta utmaningarna på de norska vägarna. Det går saktare än man tänkt för det är brantare, kurvigare, smalare men framför allt vackrare än man tänkt. GPSen var på vår sida i början när vi körde ut från Oslo. Karolina tog snart över ratten ty fadern kände sig sisådär i kroppen.

Rattandet var krävande och 40 mil var mycket längre än vanligt.

Det var skönt med lite pauser där man fick sträcka ut. Man kunde ju fota också som ni ser.

GPSen kan lura en ganska bra också. Vårt mål Preikestolen var inställt för att välja den närmaste vägen. Vi visste inte att den valde en väg med färjeförbindelse. Strax före 8 på kvällen insåg vi detta och vi fick också veta att den sista färjan lämnat hamn för dagen. Vi fick improvisera fram ett nattboende på en av Norska turistföreningens gårdar. Tack och lov hade de plats i stallet för den heliga familjen.

Utsikterna var fantastiska, storslagna och vackra. Det är svårt att få det begripbart på foton, men som ni ser försöker ju vi åtminstone

GPS

Människorna på resan var också fantastiska, storslagna och vackra, men i ett mindre format.

Av Jan-Åke Carlsson - 6 augusti 2014 00:09

Hej vänner!

Det blev en skön långsam morgon på hotellrummet med brunch vid 11.30 på närliggande Coffehouse. Vi mötte vår Jesper och tillsammans drog vi till Kungliga slottet vid änden av Carl-Johan

Folkliv, gatumusikanter, tiggare samt en såpbubblekonstnär fick vi möta på Carl-Johan.

När Hilde slutat på "barnehagen" var vi nu fem personer som drog till vackra Ekbergsparken för promenad, skulpturer och utsikt över Oslo.

Hemma hos Hilde fick vi möta en ny favorit: Fant. Han charmar liten som stor, man som kvinna. Fant har karaktär och integritet, får hemmalagad mat varje dag och har ett liv många skulle avundas. Kärlek är relationens namn till denna familjemedlem hos Wenche, Lennart, Hilde och hennes syskon

Mamma Karin längtar också efter någon att slösa sin stora kärlek på.

Av Jan-Åke Carlsson - 4 augusti 2014 23:05

Hej vänner!

Det blir alltså SAABen som får tjänstgöra när vi nu drar till Norge för en liten vandringsvecka. Karin och jag är väldigt glada att Karolina är med oss, nyss hemkommen från New York. Rivalitet förstås: Vem ska få köra? Der Alte eller rookien. Der Alte började till Strömstad i hällande regn och åskoväder, men sedan tog den yngre plats bakom ratten med den äran och körde ända till hotellet i Oslo.

Här fick vi ett fint rum på femte våningen med slottet och Karl Johann som närmsta grannar. Regnet slutade och det blev en varm kväll i den norska huvudstaden.

Hilde och hennes mamma Wenche mötte upp vid hotellet och vi satte oss ner på andra sidan gatan på restaurang "Lorry". Det var roligt att träffa Hildes mamma. De var lika till utseenddet och den norska dialekten var härlig.

Hilde hade varit hjälte idag på riktigt och räddat en treåring till livet med sin rådighet vid en andnödssituation. Bravo Hilde!!!

Vid kvällens slut fick vi också träffa vår duktige son som blivit befodrad tii,,, general,,, tror jag det var.

Nu skall vi slagga

I varsin vagga

så vi kan tagga

inför skulpturer i Oslo (rimmar sådär)

Hare bra: Jan-Åke, Karin o Karro

Av Jan-Åke Carlsson - 3 augusti 2014 19:47

Hej vänner!

Det bli Norgeäventyr dagarna som kommer.

Karolina har lite jetleg men hon kommer nog information av lite bilkörande. Just nu kan ni ser att en kvinna. vilar och en arbetar vid datorn. Jag har som ambition att skriva något på bloggen varje dag. Idag har vi besökt Eva och Pelle. Vi fick goda råd inför vandringarna plus kaffe och hemgjord glass och hembakta bullar av grannen Eva.

Nu måste vi nog koncentrera oss på förberedelser.

Av Jan-Åke Carlsson - 29 juli 2014 10:42

Hej vänner!

Måndagen var siktet inställt på två kulturevenemang: Akvarellmuséet i Skärhamn med utställning av Lars Lerins fina akvarellmålningar. Jonas och Kicki gjorde oss sällskap

Lunch hemma hos vännerna. På eftermiddagen åkte vi till det levande utställningsrummet "Pilane" strax innan Kyrkösund. Vi har besökt Pilane nästan varje år och sett på installationerna av konstverken i naturen. Fåren betar i utställningshallen.

Två av de bästa vi såg var nog den stora flickan som leder ut den lille pojken i den farliga trafiken. Verket hette "Fritt fram"

och "Läsplats med utsikt" var också cool

Efter samtal med två Holländare och ett samtal med initiavtivtagaren till Pilane utställningar, Peter Lennby, tog vi på oss reskläderna och vände "Gamla Bettan" hemåt. Det har varit en KUL TUR! Skönt att komma hem efter en dryg vecka på sadeln. Men det  finns säkert nya äventyr bakom hörnet när tvätten tvättats och torkat och man fått vila en stund...

Av Jan-Åke Carlsson - 29 juli 2014 10:27

Hej vänner!

Söndagen skulle bli en dag med långa sittningar på MC:n. Vi startade från vår camping i Helsingborg

och höll oss till finfina småvägar till Kullens fyr och sedan till det omtalade caféet "Systrarna Lundgren på Skäret".

Två ståtliga kastanjer bildade porten in i himmelriket.

Fikat blev en brunch med äggmacka i botten och ett vaniljhjärta på toppen.

12 mil senare var vi i Varberg med varma rumpor. Rast är nödvändigt. I Halmstad fick vi en svalkande åskskur som gjorde att vi fick sänka hastigheten radikalt.

Efter varbersrasten blev det 13 mil till till Tjörnbrons härliga och vackra rastplats för att senare anlända hem till Jonas och Kicki.

Mat, samtal och vänner till våra vänner hade en trevlig kväll. Getingarna var objudna men var frimodigt med ändå.

Av Jan-Åke Carlsson - 26 juli 2014 12:51

Hej vänner!

Karin är uthållig! Ingen kan gå så länge i en kyrka eller bland stenar och inhämta så mycket kunskap om detaljer som min fru. Roskilde domkyrka, nedlusad av Danska kungligheters gravar tog sina dryga två timmar. Dessförinnan hade vi tagit farväl avvår campingplats och på fastande mage gjort det ambitiösa besöket. Man fick inte ta in hundar och motorcyklar så "Gamla Bettan" fick vänta utanför.

Domkyrkomotorcykel i Roskilde...

...och domkyrkomotorcykelchauffören.

Interiör från domkyrkan

2 mäktiga torn på den stora och historierika domkyrkan i Roskilde.

Sju mil till Helsingör- Båtfärd och uppsökande av campingplats. Sedan var vi redo för kvällens huvudnummer: Fredriksdals friluftsteater och föreställningen "Fawlty towers" (Pang i Bygget) med Eva Rydberg, Adde Malmberg, Eva Roos med flera.

Föreställningen var toppen!!! Vi fixade en fikakorg som vi kunde ha i pausen.

Imorgon siktar vi mot Skärhamn för att ta farväl av Jonas och Kicki Liljeqvist som ska arbeta i svenska kyrkan på Franska rivieran.

Av Jan-Åke Carlsson - 25 juli 2014 23:25

Hej vänner!

Det var en trevlig camping igår kväll, men uppkoplingen ville inte fungera trots ihärdiga försök. Här kommer flera bilder med lite text.

På morgonen var vi i skandinaviens största cykelaffär - ett tempel med över 3000 cyklar inne i utställningshallen. Vi provcyklade elcykel på en provbana de hade, Den var väl bra - men inga backar! Men ändå mycket imponerande! Mycket ögongodis. Det kanske blir elcykel ändå. Vi har hört mycket bra ord om den typen som har motorn i pedallagret  (och alltså inte i fram- eller bakhjul) Får kolla vad vi har hemma i gamla Svedala. Annars får vi ta bil och cykelställ till Ribe - igen.

Efter cykelaffären blev det så dags att fortsätta dagens äventyr. Vi åkte söderut mot Römö för att kolla in de fina stränderna. Skulle det gå att åka MC ända ner till vattnet? Efter några 10-tal meter ut i den packade sanden kändes det bra. Men så kom ett parti där sanden var lösare. Däcket skar igenom sanden och häpp så låg MCn ner på sin högra sida. Det gjorde ont i själen, men kroppar och cykel klarade sig helt utan skador. Några starka och raska män kom fram och hjälpte oss att resa MC:n med last på rätt köl. En lärdom rikare återvände vi till fast mark och ställde kosan mot Tyskland istället.

Väl ett par mil nere i Tyskland kände vi oss vilsna. Var var det egentligen vi hade cyklat för två år sedan? Efter någon timmes letande efter en tid som flytt Fann vi minnen i huvudet men få platser i verkligheten som motsvarade minnena. Vi fick stanna i Niebull för en stilla stundoch en glassfika.

Nu skulle vi till Borås vänort Vejle. GPS:en ställdes in och vi började åka dde 13 milen som angavs som avstånd. Skulle de ha någon "Boråsgatan" som vi har Vejlegatan i Borås? Efter 10 mil började vi förstå att allt inte stod rätt till. Vi kollade igen och såg att vi närmade oss färjeläget i Fynhavn. Det finns tydligen minst två orter med namn Vejle i södra Danmark. Det vi siktae mot med huvudet låg på Jylland och det GPS:en siktade på låg på Fyn.  Det gjorde inte så mycket. Det nya "Vejle" låg itmed rutten till Odense dit vi också tänkte åka.

"Hej mamma..." Karin slår en signal till Lage och Ellen varje dag och kollar läget. Denna gång blev samtalet av på en liten enkel, charmig campingplats vid "Fynhavn". Sista turen hade gått och vi fick övernatta. Vi fick sikta in oss på turen 10.00 morgonen efter. Efter samtal, rest tält och iordninggjort nattläger åkte vi för att jaga mat i en by 8 km. bort.

Kvällsmat på Fjordhotellet precis innan kocken skulle hem till de sina. Det blev som så ofta varsin "Stjerneskud"- "Stjärnskott" på svenska. En fiskrätt som är mycket trevlig och vanlig. Den står att finn nästan överallt.

Av- och påklädning flera gånger om dagen måste man gilla. Livet blir roligare då. Denna gång tar vi mätta av kvällsmaten, på oss kläderna för att åka till campingen. Det skall erkännas att Det är roligare att ta på skruden på kvällen när det är svalt

Motorcykeln som klädsträck... Efter att i ett par timmar försökt att blogga kvällens händelser i  en näst intill obefintlig uppkoppling där vi glimtvis fick kontakt, så gav vi upp och somnade vid midnatt. Sova -vakna - duscha. De blöta handdukarna torkar på MC:n som också är ett hyfsat klädstreck. Ägarinnan på campingen var mycket snäll när hon gjorde ett undantag och bjöd oss på frukost. "Det brukade hon verkligen inte göra" sa hon. Vi var tacksamma. Vilken start på vår 33:e bröllopsdag, Efter frukosten gick vi till vårt kära tält.

Tält för pilgrimmer.

Färja från Als till Fyn och vidare till Odense... Vi hann precis med 10-färjan som absolut sista ekipage. Om gårdagen var lite kaosartad så var denna dagens början fenomenal. Nu ställde vi kosan till den sta där H.C Andersen föddes, levde och verkade.

Här tog H.C. Anderssen emot. Eftermiddagen och kvällen var resa 13 mil till Roskilde. Första intrycket var positivt med domkyrka som syntes väl lång väg. Vi badade vid campingen och gjorde oss klara för bröllopsmiddag vid den "fina" restaurngen  jämte campingen. Den visade sig dock vara fullbokad för kvällen och vi fick, något snopna och misslynta dra oss tillbaka. Campingens café hade redan stängt. Vi fick återigen ta MC:n till närmaste stad (Roskilde) och få komma till på "Jensens Böfhus" Vi fick vår bröllopsmiddag sent om sider.

Nu är det godnatt efter vår 33:e årsdag av vårt Bröllop. Jag gillar Karin skarpt!!!